Vragen over zorgwekkend gedrag
Heeft u een vraag? Kijk dan eens of uw vraag hier bijstaat. We hebben een aantal veel gestelde vragen al voor u beantwoord. Kunt u het antwoord op uw vraag niet vinden? Neem dan contact met ons op.
Vertoont een buurman verward gedrag en maakt u zich zorgen? Dan kunt u bellen met het landelijk Meldpunt Zorgwekkend Gedrag op telefoonnummer 0800 – 1205. Bel in een spoedsituatie altijd 112. Zijn er zelfmoordgedachten? Bel dan 113.
1. Wanneer bellen met het Meldpunt Zorgwekkend Gedrag?
Iedere situatie met zorgwekkend gedrag is anders. Soms is het direct duidelijk dat iemand hulp nodig heeft. Maar het kan ook zijn dat u twijfelt. Bijvoorbeeld een buurman die in de war lijkt en niet goed voor zichzelf zorgt. Of iemand die schulden heeft en steeds minder in het openbaar verschijnt.
De meeste mensen die in de war zijn, zorgen niet voor overlast en zijn ongevaarlijk. Door naar elkaar om te kijken, krijgen mensen op tijd de juiste hulp. U kunt een deskundige van het Meldpunt Zorgwekkend Gedrag bellen voor advies op 0800 - 1205. Of om een melding te doen.
2. Wat zijn de signalen van zorgwekkend gedrag?
Mensen die zorgwekkend gedrag vertonen, kunt u herkennen aan onderstaande signalen. Ziet u iemand die dit soort gedrag vertoont? Dan kunt u contact opnemen met het Meldpunt Zorgwekkend Gedrag. De deskundigen bij het meldpunt denken graag met u mee of er hulp nodig is. En zo ja, wat voor hulp.
Signalen van zorgwekkend gedrag zijn bijvoorbeeld als iemand:
- vieze kleding draagt;
- er onverzorgd uitziet;
- verward overkomt;
- een onrustige of zenuwachtige indruk maakt;
- heel veel of helemaal niet buitenkomt;
- zich afzondert en sociaal contact mijdt;
- in zichzelf praat;
- veel vuilnis in of rond het huis heeft liggen;
- verdovende middelen gebruikt, zoals alcohol of drugs;
- afspraken niet nakomt;
- het moeilijk vindt om aanwijzingen of advies van anderen op te volgen.
3. Wat is de werkwijze van het Meldpunt Zorgwekkend Gedrag?
Als u het Meldpunt Zorgwekkend Gedrag belt, wordt u doorgeschakeld naar een regionaal of gemeentelijk meldpunt. U krijgt dan een deskundige aan de lijn die vragen stelt over de situatie. Vervolgens geeft de deskundige u advies of maakt een melding. U kunt niet anoniem bellen, maar wel aangeven dat u niet wil dat de persoon over wie u belt weet wie de melding heeft gedaan.
De deskundige geeft uw melding door aan een team van hulpverleners. Zij nemen contact op met de persoon over wie u de melding heeft gedaan en onderzoeken de situatie. Vervolgens kijken zij of iemand hulp nodig heeft en zetten ze deze hulp in gang.
4. Hoe kunt u zelf hulp bieden?
Als u zich zorgen maakt om iemand, kunt u soms ook zelf hulp bieden. Vraag eens hoe het met iemand gaat of zeg dat u zich zorgen maakt. Durft u de persoon niet alleen aan te spreken? Vraag dan of iemand met u mee wilt gaan.
Let hierbij altijd op uw eigen veiligheid. Gedraagt iemand zich onvoorspelbaar of agressief? Bel dan de politie via 0900 – 8844. Bij spoed belt u 112.