Ga naar de inhoud

Heeft u een vraag? Kijk dan eens of uw vraag hier bij staat. We hebben een aantal veel gestelde vragen al voor u beantwoord. Kunt u het antwoord op uw vraag niet vinden? Neem dan contact met ons op.

1. Wat moet ik doen als bewoner en wat doet Woonvizier?
Als bewoner bent u verantwoordelijk voor het klein dagelijks onderhoud van uw woning. Ook bent u als bewoner zelf verantwoordelijk voor het onderhoud van de tuin, balkon en achterpad. Dit is opgenomen in de wet, in het zogenaamde Besluit kleine herstellingen. Woonvizier is verantwoordelijk voor het groot onderhoud en de renovatie van uw woning. Een groot deel van deze onderhoudswerkzaamheden plannen we het jaar ervoor in. Daarom noemen we dit ook wel planmatig onderhoud.  

2. Welke werkzaamheden vallen onder klein dagelijks onderhoud?
Daar valt bijvoorbeeld het schoonhouden van de woning onder en het onderhoud van de tuin. En wist u dat u als bewoner ook kleine zaken die kapot gaan in huis, zelf moet repareren? Bijvoorbeeld een kapotte lichtschakelaar, kapotte scharnieren of kapotte raam- en deurkrukken. Daarnaast zijn er ook zaken die u moet schoonhouden, zoals de gootsteen. Ook het ontstoppen van de gootsteen valt onder klein, dagelijks onderhoud. En gaat er per ongeluk een raam kapot? Dan bent u verantwoordelijk voor het vervangen van de ruit. Voor sommige woningen hebben wij een collectieve glasverzekering afgesloten. Als u hierbij bent aangesloten, kunt u de glasschade aan ons melden. U bent hiervoor verzekerd als u hiervoor servicekosten betaalt. Dit kunt u zien in Mijn Woonvizier bij Huursamenstelling.

3. Wat is een service abonnement?
Voor het klein dagelijks onderhoud sluit u bij Woonvizier een service abonnement af. Kleine reparaties die u eigenlijk zelf zou moeten doen, voeren wij dan voor u uit tegen een kleine, maandelijkse vergoeding. Klik hier voor meer informatie over het service abonnement. 

4. Wat is het verschil tussen groot onderhoud en renovatie?
Bij groot onderhoud wordt vaak 1 type onderhoud uitgevoerd, zoals de schilderwerkzaamheden. En bij renovatie wordt een deel van de woning opgeknapt of vernieuwd, zoals bijvoorbeeld het dak, de gevels en het glas zoals bij de verduurzaming. Ook de woningen die wij dit jaar verduurzamen, vindt u in de onderhoudsplanning van dit jaar. Klik hier voor meer informatie over de verduurzaming van onze woningen. 

5. Voert Woonvizier dit jaar werkzaamheden uit aan mijn woning?
Het grootste deel van de huur die u betaalt, geven we uit aan het onderhoud van onze woningen. Diverse bedrijven en aannemers voeren deze werkzaamheden voor ons uit. Zij maken hiervoor zelf een planning. Als uw woning of het woongebouw waarin u woont aan de beurt is, ontvangt u vooraf een brief van ons of van het betreffende bedrijf of aannemer. Daarin wordt de datum genoemd waarop de werkzaamheden starten. De onderhoudsplanning van dit jaar vindt u op de pagina Onderhoud.  

Terug naar overzicht van alle veel gestelde vragen.