Ga naar de inhoud

Let op! Dit is een ouder nieuwsbericht. Het kan zijn dat niet alle informatie nog actueel is. 

De energieprijzen zijn inmiddels zo hoog dat veel mensen in de problemen komen. Maakt u zich zorgen of u de huur wel op tijd kunt betalen? Wacht dan niet maar neem meteen contact met ons op. Samen kijken we wat er mogelijk is. In deze uitzonderlijke tijden leveren we maatwerk, juist voor de mensen die het hardst worden getroffen. We maken een afspraak op kantoor of komen bij u langs om te bespreken wat er mogelijk is. Klik hier voor meer informatie over betalingsproblemen. Onderstaand een overzicht van alle maatregelen die we samen nemen om de maandelijkse kosten te verlagen.  

Hoe kunnen we samen de maandelijkse energiekosten verlagen? 

Als u gaat zoeken naar manieren om uw energierekening te verlagen, is het niet gek dat u door de bomen het bos niet meer ziet. Er is zoveel informatie te vinden maar lang niet altijd klopt deze informatie. Wij hebben de juiste informatie hieronder voor u verzameld. We leggen u uit, wat Woonvizier doet om het energieverbruik van onze woningen (en dus de energiekosten) omlaag te brengen, wat u zelf kunt doen om te besparen op energie en welke mogelijkheden de overheid en de gemeente u bieden om de maandelijkse kosten te verlagen. 


Maatregelen van Woonvizier 

Woonvizier is bezig met het verduurzamen van haar woningen. Per jaar verduurzamen we circa 70 woningen. Als we uw woning gaan verduurzamen, betekent dat dat we uw woning beter isoleren, energiezuinige installaties plaatsen en zonnepanelen op het dak leggen als dat mogelijk is. We begrijpen de vragen van bewoners die willen weten wanneer hun huis verduurzaamd wordt heel goed. Juist nu met de hoge energieprijzen. Toch kunnen we niet alle woningen tegelijk aanpakken. De planning van de verduurzaming van 2022 vindt u op deze pagina. Begin 2023 zal een nieuwe planning van 2023 online worden gezet. 


Energie bespaartips voor bewoners 

Omdat we niet alle woningen tegelijk kunnen aanpakken en verduurzamen, is het belangrijk dat u let op uw energieverbruik thuis. Gemiddeld gaat ongeveer 60 procent van uw energierekening op aan uw gasverbruik. Dit gemiddelde hoeft echter niet voor u te gelden. Uw gasverbruik is afhankelijk van in wat voor soort woning u woont, met hoeveel mensen u daar woont, maar ook welke energiebesparende maatregelen al zijn genomen. En het overige deel, gemiddeld dus zo'n 40 procent, is voor uw stroomverbruik. Door uw apparaten slim en zuinig te gebruiken, geen apparaten in de standby-modus te laten staan en bij voorkeur oude apparaten te vervangen door nieuwere apparaten kunt u hier snel en eenvoudig op besparen. 

En zoekt u zelf naar manieren om uw gasverbruik omlaag te brengen? Houd dan wel de veiligheid van u zelf en omwonenden goed in de gaten. Klik hier om te lezen hoe u op een veilige manier de stookkosten omlaag kunt brengen. 


Maatregelen van de overheid  

De maatregelen die de overheid op Prinsjesdag aankondigde, zullen de energierekening in 2023 omlaag brengen. Klik hier voor een compleet overzicht van de aangekondigde maatregelen voor 2023. Check ook eens of u geen toeslag(en) of voorzieningen laat liggen. Op deze pagina van het Nibud vindt u een handige tool om te berekenen waar u recht op hebt.

 

Maatregelen van de energieleveranciers   

De energieleveranciers en maatschappelijke organisaties zijn momenteel bezig om een tijdelijk Noodfonds Energie op te richten om te voorkomen dat mensen in de financiële problemen komen door de gestegen energieprijzen. Dit is specifiek bedoeld voor huishoudens die van een bepaald minimum moeten rondkomen. Klik hier voor meer informatie over het Tijdelijk Noodfonds Energie. Het Tijdelijk Noodfonds in inmiddels gesloten voor aanvragen. 


Maatregelen van de gemeente
  • Energietoeslag: een eenmalige energietoeslag van 1.300 euro per huishouden, uitgekeerd door de gemeente. Klik hier voor meer informatie.  
  • Klus bus: deze bus rijdt de komende maanden rond in de gemeente Drimmelen. De medewerkers kijken samen met de bewoners naar hun energierekening en hoe ze deze omlaag kunnen brengen. Klik hier voor meer informatie. 
  • Energie bespaar bon: dit is een bon die u gratis kunt aanvragen en waarmee u voor €50 aan energiebesparende producten kunt kopen. Klik hier voor meer informatie. 
  • Energie ambassadeur: deze energie ambassadeur loopt met de huurder door het huis om te zien waar bespaard kan worden. Klik hier voor meer informatie over de energie ambassadeur en om meteen gratis een afspraak te maken. 
  • Budgetcoaches: bij deze coach kunnen huurders terecht voor hulp of vragen over uitkeringen en financiën of als de ongeopende enveloppen zich blijven opstapelen. De medewerkers van Surplus van de afdeling Geld & Recht helpen huurders door het doolhof van wetten, regelingen en voorzieningen. Klik hier voor meer informatie.

 

(Dreigende) betalingsproblemen?

In deze tijden van hoge prijzen, is het niet ondenkbaar dat u soms moeite heeft om de huur te betalen. Staat er aan het einde van de maand of de eerste dag van de nieuwe maand niet genoeg geld op uw rekening? Dan kunnen wij de huur niet afschrijven. Als dat een keer gebeurt, is dat niet zo heel erg. Maar laat dit direct aan ons weten en zorg ervoor dat u de huur alsnog zo spoedig mogelijk betaalt. 

Want als u de huur niet voor of uiterlijk op de eerste van de maand heeft betaald, ontstaat een betalingsachterstand. Lees op deze pagina hoe u betalingsproblemen kunt voorkomen en lees hier welke stappen Woonvizier neemt als de betalingsachterstand oploopt. Ook kunt u met (dreigende) betalingsproblemen naar de gemeente voor hulp. Kijk ook eens op de website van de gemeente Drimmelen hoe de gemeente u kan helpen. Bewoners van de gemeente Moerdijk kunnen op deze pagina terecht. 


Meer informatie of vragen 

Klik hier voor de veelgestelde vragen over de hoge energiekosten. Bellen of mailen met onze klantenservice kan natuurlijk ook. Klik hier voor onze contactgegevens. Wij helpen u graag.