Ga naar de inhoud
Onderhoud en klussen
We doen het samen

Goed onderhoud aan uw woning is nodig om de woning in goede staat te houden, voor u en voor eventuele toekomstige bewoners. Het onderhoud van uw woning is een verantwoordelijkheid van ons samen, u als bewoner en Woonvizier als uw verhuurder. In de folder 'We doen het samen, alles over onderhoud' leest u wat u zelf moet doen en wat Woonvizier doet. U vindt deze folder op de pagina Folders en brochures. 

Het kan zijn dat de in de folder genoemde onderhoudspartij niet meer werkt voor Woonvizier. Klik hier voor de juiste onderhoudspartijen. Deze komen bij u aan de deur voor onderhoud of een reparatie. Twijfelt u over een partij die bij u aan de deur komt? Bel dan altijd even met onze klantenservice. 

Wat doet Woonvizier als uw verhuurder?
  • Woonvizier is verantwoordelijk voor het groot onderhoud en de renovatie van uw woning. Een groot deel van deze onderhoudswerkzaamheden plannen we het jaar ervoor in. Daarom noemen we dit ook wel planmatig onderhoud. In het lopende jaar geven wij de aannemer pas opdracht voor het onderhoud. Daarom publiceren wij pas rond maart/ april de onderhoudsplanning op de website. Ook vullen wij deze onderhoudsplanning gedurende het jaar verder aan. 
  • Is uw woning dit jaar aan de beurt? Bekijk het in de Onderhoudsplanning 2024. Diverse bedrijven en aannemers voeren deze werkzaamheden voor ons uit. Zij maken hiervoor zelf een planning. Als uw woning of woongebouw waarin u woont aan de beurt is, ontvangt u vooraf een brief van ons of van het betreffende bedrijf of van de aannemer. Daarin wordt de datum genoemd waarop de werkzaamheden starten.
  • Ook is Woonvizier bezig om haar woningbezit te verduurzamen. Dat betekent dat we onze woningen geschikt maken voor toekomstige generaties. De woningen die wij dit jaar verduurzamen, vindt u in de onderhoudsplanning van dit jaar. Klik hier voor meer informatie over de verduurzaming van onze woningen. 

Wat doet u als bewoner? 
  • Gaat er iets kapot in huis of heeft u een storing? Vraag dan op tijd een reparatie aan via het formulier Reparatie aanvragen
  • Als bewoner bent u verantwoordelijk voor het klein dagelijks onderhoud van uw woning. Dit is te vinden in het zogenaamde Besluit kleine herstellingen. Daar valt bijvoorbeeld het schoonhouden van de woning onder en het onderhoud van de tuin, balkon, erfafscheiding en achterpad of brandgang. En wist u dat u als bewoner ook kleine zaken die kapot gaan in huis, zelf moet repareren? Bijvoorbeeld een kapotte lichtschakelaar, kapotte scharnieren of kapotte raam- en deurkrukken. Daarnaast zijn er ook zaken die u moet schoonhouden, zoals de gootsteen. Ook het ontstoppen van de gootsteen valt onder klein, dagelijks onderhoud.
  • Voor het klein dagelijks onderhousluit u bij Woonvizier een service abonnement af. Kleine reparaties die u eigenlijk zelf zou moeten doen, voeren wij dan voor u uit tegen een kleine, maandelijkse vergoeding. Klik hier voor meer informatie over het service abonnement. 
  • En gaat er per ongeluk een raam kapot? Dan bent u verantwoordelijk voor het vervangen van de ruit. Voor sommige woningen hebben wij een collectieve glasverzekering afgesloten. Als u hierbij bent aangesloten, kunt u de glasschade aan ons melden. U bent hiervoor verzekerd als u hiervoor servicekosten betaalt. Dit kunt u zien in Mijn Woonvizier bij Huursamenstelling
  • Sluit ook altijd een inboedelverzekering af! Dat is een verzekering voor schade aan al uw spullen die niet aan de woning vast zitten en zonder schade los te maken zijn. Bijvoorbeeld: meubels, kleding en gordijnen. Uw dierbare spullen zijn dan verzekerd als u schade heeft door bijvoorbeeld brand of diefstal.
  • Kijk ook eens naar onze onderhoudstips en de filmpjes bij Doe het zelf!

 

Zelf klussen (ZAV)

Wij vinden het belangrijk dat u zich thuis voelt in uw woning. Daarom kunt u uw woning naar eigen smaak inrichten en veranderen. Wel gelden er een aantal regels waar u zich aan moet houden tijdens het klussen. Ook heeft u bij een grotere klus of zelf aangebrachte voorziening (ZAV) toestemming nodig van Woonvizier. Daarnaast maken we vooraf met u afspraken over het onderhoud van de door u zelf aangebrachte voorziening en wat ermee gebeurt als u gaat verhuizen. Informeer daarom altijd voordat u met de klus begint naar de mogelijkheden. Klik hier voor meer informatie over Zelf klussen en Zelf aangebrachte voorzieningen. 

 

Vragen

Wilt u meer informatie over dit onderwerp of heeft u vragen? Kijk dan eerst eens bij de Veel gestelde vragen. Of neem contact op met onze klantenservice. Wij helpen u graag!