Ga naar de inhoud
Huur opzeggen

U kunt de huur van uw woning of parkeerplaats op elke werkdag van de maand opzeggen. Houd bij de huuropzegging rekening met de voorwaarden zoals de opzegtermijn. Op deze pagina leest u er alles over.  


Hoe zeg ik de huur op?
  • vul een huuropzeggingsformulier in en stuur deze met eventuele bijlagen naar Woonvizier op. U vindt deze op de pagina Formulieren;
  • of kom langs op ons kantoor in Made. Klik hier voor onze openingstijden of maak een afspraak.   

Opzegtermijn

De opzegtermijn bij huuropzegging is 1 maand. Wilt u bijvoorbeeld op 18 augustus verhuizen? Dan moet u uiterlijk op 18 juli de huur opzeggen.

U kunt de huur ook eerder opzeggen. Dit kan handig zijn. Hoe eerder u de huur opzegt, hoe eerder wij op zoek kunnen gaan naar een nieuwe huurder. Als wij een nieuwe huurder vinden voor de einddatum van uw huurcontract, kunt u met hem/haar afspraken maken over zaken die u ter overname wilt aanbieden zoals de vloerbedekking of gordijnen. 

Zegt u de huur 2 of 3 maanden van tevoren op? Dan krijgt u €50 korting op de eindafrekening! De woning moet dan wel leeg, schoon en heel worden achtergelaten. 


Inspectie en sleutels

Nadat wij uw huuropzegging hebben ontvangen, sturen wij u een bevestiging. Deze ontvangt u op uw woonadres. In deze brief vindt u ook de data en tijdstippen voor de twee inspecties. De eerste inspectie proberen wij binnen één week na ontvangst van uw huuropzegging in te plannen. Onze opzichter komt dan bij u langs en bespreekt met u wat er nog in de woning moet gebeuren voordat u de sleutels inlevert. Tijdens de tweede inspectie of eindinspectie kijkt de opzichter of alle werkzaamheden van de eerste inspectie zijn uitgevoerd. Ook is dit het moment om de sleutels in te leveren. De sleutels kunt u dus niet opsturen of afgeven op kantoor.

Bezichtigingen 

Woonvizier verhuurt de woning na uw opzegging aan een nieuwe huurder. Wij vragen u vriendelijk om de nieuwe huurder(s) de kans te geven om de woning vooraf te bekijken. De nieuwe huurder zal met u contact opnemen voor het maken van een afspraak. Op uw verzoek kan de nieuwe bewoner altijd de aanbiedingsbrief van Woonvizier laten zien, waaruit blijkt dat hij/zij het aanbod voor de woning heeft gekregen.

Om het contact tussen u en de nieuwe bewoner tot stand te brengen, delen wij uw contactgegevens met de nieuwe bewoner. Als u dit niet wilt, kunt u dat aangeven op het huuropzeggingsformulier. 


Overname

Is de nieuwe huurder op tijd bekend? Dan kunt u zaken zoals vloerbedekking of gordijnen ter overname aanbieden. Tijdens de eerste inspectie kijkt de opzichter met u welke zaken een eventuele nieuwe huurder kan overnemen. Als deze zaken in goede staat zijn en er geen gevolgen zijn voor de verhuurbaarheid van de woning mag u dit soort zaken ter overname aanbieden aan de nieuwe huurder.

Overname is een zaak tussen u en de nieuwe bewoner. Woonvizier speelt hierin geen rol. Wel stellen we als voorwaarde dat u en de nieuwe bewoner samen een overnameformulier invullen. Dit voorkomt onduidelijkheden en zorgt ervoor dat voor alle partijen helder is welke zaken overgenomen worden en dus achter kunnen blijven in de woning. Het formulier geeft u bij de eindinspectie mee aan de opzichter.

In sommige gevallen neemt Woonvizier een door u zelf aangebrachte voorziening (ZAV) over. Soms krijgt u daar een vergoeding voor. De opzichter kan u daar tijdens de eerste inspectie meer over vertellen.

Om het contact tussen u en de nieuwe bewoner tot stand te brengen, delen wij uw contactgegevens met de nieuwe bewoner. Als u dit niet wilt, kunt u dat aangeven op het huuropzeggingsformulier. 


Eindafrekening

Binnen vier weken nadat u de woning heeft verlaten, krijgt u van ons de eindafrekening. Teveel of te weinig betaalde kosten of kosten van eventuele reparaties worden via de eindafrekening met u verrekend.

Let op! De afrekening van de servicekosten vindt pas in april plaats. Daarom staan deze kosten niet op de eindafrekening. U ontvangt de afrekening hiervan pas in de periode april - juli.


Niet vergeten!

U bent zelf verantwoordelijk voor het opzeggen en verhuizen van uw contracten bij de energieleverancier, het waterbedrijf en de leverancier van internet en tv. Zorg u dit op tijd regelt, dan heeft u ook op uw nieuwe adres meteen weer gas, elektra, water, telefoon en andere diensten zoals bijvoorbeeld internet. Dit moet u hebben opgezegd voordat u de woning verlaat en voordat u de sleutels inlevert. Vergeet ook niet om uw adreswijziging tijdig door te geven aan de gemeente.

Klik hier voor de flyer bij huur opzeggen. Dit is een korte samenvatting van de folder 'Zeg de huur tijdig op, alles over verhuizen' en geeft aan waar u zoal aan moet denken als u de huur opzegt. 


Vragen

Wilt u meer informatie over dit onderwerp of heeft u vragen?